Despre proiect

Cum a fost...
În prima fază a acestui proiect am contactat Şcoala Generală din Andrăşeşti, primăria comunei Andrăşeşti şi Inspectoratul Şcolar al Judeţului Ialomiţa. Am comunicat acestor instituţii faptul că proiectul a fost aprobat şi că dorim sprijinul lor. Ni s-a confirmat sprijinul, însă, primăria şi Inspectoratul nu au semnat şi parteneriatul pe hârtie deoarece conceptul de „grup informal” nu este înţeles. Aceste instituţii au spus că ne sprijină, dar nu pot semna un parteneriat fizic cu „un grup informal”. Ne-am îndreptat atenţia şi către alte instituţii pentru a vedea unde reuşim să mai încheiem parteneriate. Grupul nostru a semnat parteneriate în cadrul acestui proiect cu: Şcoala Generală din Andrăşeşti, Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, Casa de cultură a Studenţilor Bucureşti . Deşi am fost primiţi cu bucurie şi ni s-a promis sprijinul de care avem nevoie, ne-am confruntat cu necunoaşterea conceptului de „grup informal”. Instituţiile cu care am încheiat parteneriate au fost contactate mai întâi telefonic şi apoi personal pentru discuţii despre proiect şi despre ajutorul pe care îl pot oferi aceste instituţii în implementarea activităţilor.
          În data de 31 martie 2011, ora 19:30, a avut loc la Casa de Cultură a Studenţilor Bucureşti conferinţa de lansare a proiectului. Pentru acest eveniment, s-au trimis invitaţii jurnaliştilor. Invitaţia a fost transmisă şi pe blogul proiectului, pe pagina de Facebook, în mediul online pe diferite site-uri şi grupuri de discuţie. În cadrul conferinţei, participanţii au primit o mapă de presă conţinând comunicatul de presă de lansare a proiectului şi o descriere generală a acestuia. Sala a fost pusă la dispoziţie de Casa de Cultură a Studenţilor în mod gratuit prin parteneriatul încheiat. În cadrul aceste conferinţe a fost prezentat proiectul, activităţile acestuia şi s-a vorbit  şi despre programul Tineret în Acţiune. Pentru noi a reprezentat o încurajare faptul că cei prezenţi au fost deosebiţi de încântaţi de ideea proiectului şi că ne-ai felicitat pentru iniţiativă.
De asemenea, a fost organizată o conferinţă de presă şi la finalul proiectului. Conferinţa a avut loc pe data de 7 martie la Casa de Cultură a Studenţilor Bucureşti. La conferinţă au fost prezenţi cei care ne-au urmărit proiectul de-a lungul desfăşurării lui, dar şi persoane noi care au găsit pe internet informaţii şi au dorit să afle mai multe detalii. În cadrul proiectului s-au elaborat comunicate de presă: la lansarea proiectului, la vernisajul expoziţiei şi la finalul proiectului, articole specializate: despre întreg proiectul şi necesitatea lui – la începutul proiectului, despre implementarea activităţilor cu tinerii,  reportaje din timpul desfăşurării proiectului, de la vernisajul proiectului şi legate de activităţile de diseminare.
          S-au purtat discuţii şi cu profesorii din Şcoala Andrăşeşti pentru a afla mai multe despre elevi, stilul lor de viaţa şi modul în care citesc aceştia. Pentru a nu uita din întrebări în timpul discuţiilor (din cauza emoţiilor), în timpul interviurilor am folosit ghiduri de interviu. Profesorii şi învăţătorii din Şcoala Andrăşeşti care au participat la interviurile noastre au fost: Învăţător Raicu Sofia, Învăţător Briata Mircea, profesor Diancof Manole, profesor Moise Ion şi profesor Badea Dumitru. Dintre cele mai importante concluzii care se desprind din aceste discuţii-interviuri se desprind: din punct de vedere material elevii au un stil de viaţa modest, iar din punct de vedere spiritual sunt tradiţionalişti cu doar uşoare tendinţe spre ce este nou, acest stil de viaţa poate fi considerat normal pentru situaţia geografică şi economică a zonei, totuşi acest stil de viaţa al elevilor diferă de la o familie la alta, şi în funcţie de situaţia economică şi socială a familiei din care provin dar şi în funcţie de interesul şi preocupările pentru şcoală ale elevilor. În ceea ce priveşte lectura, profesorii ne-au spus că în ultimii ani interesul pentru lectură a scăzut, că puţini sunt cei care merg la bibliotecă să împrumute cărţi, iar motivul lipsei de interes pentru lectură este convingerea elevilor ca aceasta este inutilă şi nu îi poate ajuta. Totuşi, în rândul elevilor de clasele I-IV există un oarecare interes pentru lectură, însă acesta scade pe măsura înaintării în vârstă. În mare majoritate elevii citesc doar cărţi cuprinse în programă şi doar pe perioada anului şcolar şi atunci când sunt obligaţi de profesori. Majoritatea elevilor citesc cărţi pentru că ştiu că vor primi o notă la şcoală însă nu manifestă prea mult interes faţă de lectură. Totuşi, există şi elevi pasionaţi de lectură – foarte puţin – care alocă timp şi lecturii. Profesorii cred că elevii ar putea fi motivaţi pentru lectură prin o colaborare strânsă dintre părinţi şi profesori şi prin existenţa unei biblioteci amenajate în mod plăcut şi o colaborare strânsă cu bibliotecarii. De asemenea, profesorii cred că dacă şi în familii ar exista un interes pentru lectură, şi interesul elevilor ar creşte.
          În urma discuţiilor cu aceşti profesori şi prin studiul atmosferei din şcoală am realizat planul atelierelor de pictură. Pe lângă acest plan, ne-am „înarmat” cu materiale cuprinzând diferite activităţi non formale energizere, jocuri de nume. Pentru că nu ştiam sigur cum vor reacţiona elevii şi nici cum se va întinde în timp desfăşurarea atelierelor, am dorit să fim pregătiţi şi cu activităţi alternative. Am pregătit liste de prezenţă a elevilor. Aici, considerăm că am făcut o greşeală. Cei mici sunt obişnuiţi să vină la şcoală fără să semneze sau să fie trecuţi pe listă. În momentul în care i-am rugat pe elevi să îşi treacă numele şi să se semneze pe lista de prezenţă, majoritatea s-au blocat. Cei mai mulţi nici nu avuseseră ocazia să se semneze până atunci vreodată. Printr-o atitudine veselă şi deschisă am reuşit să trecem peste un moment care ne-ar fi putut îndepărta de elevi, sau cel puţin, la nivel psihologic, să le creeze acestora de ceva „grav, mult prea serios” şi am fi riscat ca elevii să nu se mai simtă în largul lor.
          Apoi,a început desfăşurarea atelierelor. Pentru a motiva elevii să participe la ateliere, am oferit două tabere pentru cei mai buni participanţi, câte una pentru fiecare grupă. Nu ştim câţi elevi s-au înscris cu acest scop. Tabăra a fost oferită de Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret prin parteneriatul încheiat. Transportul celor doi elevi până la tabără şi banii de cheltuială acolo au reprezentat cofinanţarea membrilor grupului care au implementat proiectul.
         A urmat apoi organizarea expoziţiei din Bucureşti. Casa de Cultură a Studenţilor din Bucureşti. Iniţial expoziţia era programată pentru luna septembrie 2012. Însă, reprezentanţii Casei de Cultură ne-au oferit holul instituţiei timp de 10 zile, în luna octombrie. Astfel, expoziţia s-a desfăşurat între 7-16 octombrie. Pentru expoziţie am ales cele mai reprezentative, colorate şi pline de viaţa dintre desenele realizate de elevii Şcolii din Andrăşeşti. Picturile au fost expuse în holul de la intrarea în Casa de Cultură. Între 7+16 octombrie, expoziţia a putut fi vizitată în intervalul orar în care Casa de Cultură a fost deschisă – aproximativ 9:00 - 22:00. Au fost realizate flyere şi afişe pentru promovarea expoziţiei. S-au trimis invitaţii şi articole presei pentru a promova expoziţia. Pentru a promova expoziţia s-a realizat şi un eveniment online pe reţeaua de socializare cu cel mai mare succes în acel moment: Facebook. La eveniment au fost invitate peste 6000 de persoane. Au fost achiziţionate coşuri pentru strângerea cărţilor la expoziţie. Pe aceste coşuri au fost lipite afişe cu mesajul: „Donează aici”. În cadrul vernisajului expoziţiei a avut loc şi o conferinţă de presă. S-a prezentat proiectul, şi mai ales s-a subliniat importanţa scopului expoziţiei: acela de a strânge cât mai multe cărţi pentru biblioteca elevilor din Andrăşeşti. La intrarea în casa de cultură au fost lăsate materiale informative cu privire la proiect care erau disponibile tuturor celor ce păşeau pragul casei de cultură.
       În total, au fost strânse peste 1100 de cărţi. Am primit mesaje de încurajare de la foarte multe persoane care au donat şi au răspândit mesajul nostru.
      A urmat apoi amenajarea bibliotecii din Andrăşeşti. Împreună cu noul Director al Şcolii, Sandu Ionel şi cu profesorii s-a discutat despre noul mobilier ce trebuia achiziţionat în şcoală. S-a consultat oferta din magazine, s-au găsit rafturile potrivite şi apoi acestea s-au transportat către şcoala din Andrăşeşti. Încăperea bibliotecii fusese renovată deja în timpul verii cu ajutorul primăriei. Pentru montarea rafturilor am beneficiat de ajutorul părinţilor elevilor din şcoală care s-au dovedit foarte săritori şi amabili. Profesoara care îndeplineşte voluntar şi funcţia de bibliotecară ne-a spus că nu este necesar un sistem al datelor statistice legate de lectura elevilor deoarece există metodele şcolii şi modul în care lucrează ea ar fi îngreunat de un astfel de sistem.
      Următorul pas a fost inaugurarea bibliotecii. La inaugurare au fost invitaţi şi jurnalişti, însă nici unul nu ne-a confirmat prezenţa – bănuim că era dificilă deplasare până în satul Andrăşeşti pentru un eveniment cultural (poate dacă era un incendiu în şcoală am fi avut cu siguranţă un succes mai mare, mai ales în cadrul ştirilor de la or 17:00). În cadrul inagurării bibliotecii au fost prezenţi elevi şi profesori din şcoală. A existat şi o sesiune de prezentare a programului Tineret în Acţiune, sesiune ce a avut un succes deosebit.
 


„Cărţile, un prieten pentru totdeauna!”

Ideea acestui proiect s-a născut ca urmare a faptului că bibliotecile din satele României sunt mult mai puţin dotate în comparaţie cu cele din oraşe. Şi chiar şi puţinele cărţi existente sunt vechi, inutilizabile sau conţin informaţii depăşite. Noi credem că astăzi cultura este foarte importantă în dezvoltarea tinerilor. Şi ştim că o mare parte din această cultură poate fi dobândita în principal din cărţi.
Problema identificată de proiectul nostru este lipsa unei dotări adecvate a bibliotecii din satul Andrăşeşti, judeţul Ialomiţa. Astfel, tinerii din Andrăşeşti nu beneficiază de şanse egale în ceea ce priveşte accesul lor la cultura dobândită din cărţi din cauza faptului că biblioteca şcolii conţine doar câteva cărţi, şi acestea fiind deteriorate şi imposibil de utilizat. Tinerii din Andrăşeşti nu beneficiază de un exemplu în ceea ce priveşte cultura. Aceştia nu au şansa sa fie educaţi de către comunitate pentru a se dezvolta din punct de vedere cultural. Şcoala şi profesorii nu dispun de materiale necesare pentru a-i putea îndemna pe tineri să citească, să se dezvolte din acest punct de vedere. Practic, un dascăl le poate spune tinerilor să citească, însă fără suportul didactic, acest lucru este imposibil de realizat. Prin tema aleasă ne dorim să le facilităm accesul tinerilor din Andrăşeşti la cultură.
Astfel desenele realizate de tinerii din Andrăşeşti vor fi expuse în cadrul unei expoziţii organizate în Bucureşti. Vom experimenta o nouă metodă de a cere ajutorul cetăţenilor. Cetăţenii din Bucureşti vor fi invitaţi să doneze o carte pentru biblioteca satului şi astfel vor avea acces la expoziţia cu desenele tinerilor din acest sat.

Obiectivele acestui proiect sunt:

1.         Dotarea bibliotecii din satul Andrăşeşti, judeţul Ialomiţa cu volumele necesare cuprinse în programa şcolară şi pe lângă acestea cel puţin alte 300 de titluri din literatura universală.
2.         Informarea elevilor din Andrăşeşti despre avantajele cititului si creearea unui impuls în acordarea unui interes sporit lecturii. Vrem să-i facem pe aceşti tineri să înţeleagă că o educaţie mai bună în şcoală, în general, şi în mod special citirea unor cărţi, le poate mări şansele de dezvoltare. Aceasta poate însemna şi continuarea studiilor la un nivel superior şi implicit posibilitatea găsirii unui loc de munca mai bun.
3. Organizarea unei expoziţii cu desene realizate de elevii scolii din satul Andrăşeşti, cu scopul de a-i sensibiliza pe vizitatorii expoziţiei cu privire la problemele cu care se confrunta aceşti tineri.

Astfel de biblioteca pe care o vom moderniza în Şcoala cu clasele I-VIII din satul Andrăşeşti, judeţul Ialomiţa vor beneficia:- cei 100 de elevi din clasele I – IV, dintre aceştia 15 fiind de etnie romă;
                                      - cei 97 de elevi din clasele V – VIII, dintre aceştia 5 fiind de etnie romă.
În următorii ani, de această bibliotecă se vor bucura şi cei 60 de copii înscrişi în prezent la grădiniţa satului.
   
De asmenea, şi sala bibliotecii va fi modernizată şi mobilată corespunzător.


Elevii Şcolii Generale din Andrăşeşti se vor putea înscrie la atelierele de pictură organizate de grupul de iniţiativă. Atelierele sunt grupate în trei module. La ateliere vor participa grupe de maxim 30 de elevi. În cadrul atelierelor vor fi folosite metode non-formale de lucru. O parte dintre metodele non-formale au fost create deja. În urma discuţiilor cu profesorii din şcoală, urmează să îmbunătăţim aceste metode şi să dezvoltăm şi altele în funcţie de caracteristicile şi atitudinile elevilor. Aceste metode încearcă să creeze o legatură între pictură, joc, cărţi şi lectură.

După desfăşurarea atelierelor va fi elaborată o broşură ce va conţine metodele de lucru non-formale dezvoltate special pentru aceste ateliere. Broşura va fi disponibilă online pe blogul proiectului: http://prietenpentrutotdeauna.blogspot.com/

Cele mai bune picturi realizate în timpul atelierelor vor fi expuse în cadrul unei expoziţii organizate în Bucureşti. Cei care vor dori să viziteze această expoziţie nu vor plăti bilet la intrare, însa vor dona o carte/ cărti. De asemena, se primesc donaţii de cărţi pe întreaga perioadă de desfăşurare a proiectului, prin intermediul scţiunii speciale de pe blogul proiectului.

Probabil vă întrebaţi de ce e nevoie de ateliere de pictură pentru a strange cărţi şi nu era de ajuns o simplă campanie de strângere de cărţi. Am dorit ca tineri elevi să fie participanţi activi la această campanie. Ne dorim ca ei să se simtă implicaţi şi importanţi. Astfel vom crea o legatură intre ei şi cărţi. Ei trebuie să simtă că au pus o parte din sufletul lor in crearea acestei biblioteci. Pentru tinerii din satul Andrăşeşti, acest eveniment trebuie să fie o şansă în plus, şi nu un eveniment care să îi facă să se simtă jenaţi de mediul din care provin. Prin discuţii libere cu ei şi cu profesorii, vom încerca să le deschidem ochii către lumea cărţilor şi să le arătam cum o carte îţi poate aduce perspective de nebănuit şi care sunt avantajele pentru viitorul unui tânăr care beneficiază de educaţie corectă şi de cultură.

Proiectul „Cărţile, un prieten pentru totdeauna!” a fost finanţat de către Comisia Europeană, prin programul Tineret în Acţiune (Youth in Action). În România, instituţia care gestionează acest program este A.N.P.C.D.E.F.P  (Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale). Proiectul a fost finanţat în Cadrul Acţiunii 1.2 – Iniţiative ale Tinerilor. Bugetul total al proiectului este de 3600 de euro.

"Tineret in Actiune" (Youth in Action) este programul Uniunii Europene  care susţine activităţile de învăţare nonformală pentru tineri, prin finanţarea de proiecte. Programul, cu finanţare de la Comisia Europeană, vizează promovarea cetăţeniei active în rândul tinerilor, dezvoltarea sentimentelor de solidaritate şi toleranţă, sprijinirea înţelegerii reciproce între tinerii din diferite ţări, promovarea cooperării europene şi contribuţia la îmbunătăţirea calităţii sistemelor de susţinere a activităţii de tineret.

posted under |
Pagina de pornire

Followers


Recent Comments